Práca ruky s ceruzou a farbičkou má pre dieťa nesmierny význam. Zdokonaľuje sa nielen :
- Jemná motorika
- Predstavivosť
- Farebné cítenie
- Tvorivosť
Ale umožňuje sa výpoveď dieťaťa o videní okolitého sveta. Kresba vyjadruje aj psychický stav dieťaťa a je často pre pozorného pozorovateľa dôležitou výpoveďou o trápení dieťaťa, o jeho povahových vlastnostiach o jeho zmysle pre detail.
Nie všetky deti chcú kresliť od malička. Nie je vhodné ich do tejto činnosti nútiť. Ak dieťa ale vidí, že rodič, alebo starší súrodenec si iba tak pre radosť niečo kreslí- spravidla sa veľmi rado pridá a dotvára kresbu. Hravou formou ho tak zatiahneme do aktivity, ktorú chceme, aby vykonávalo.
Sú deti, ktoré nemajú rady maľovanky. Vo všeobecnosti ide o deti bystré a tvorivé, ktoré sa nechcú nechať obmedzovať predlohou.
Niektoré deti nechcú kresliť ceruzou- umožnime im vyjadriť pocity rukou namočenou do farby. Deti milú veľké plochy- upevnime im na steny gigantické baly papiera a nechajme ich tvoriť do sýta.
Často deti osloví hlina, plastelina, piesok, magnetická guma. Aj toto je formou výtvarného prejavu vášho dieťaťa. Dieťa príde na kombinované techniky o ktorých sa nám dospelým veruže ani len nesníva.
Farby, modelovanie, drevo- skombinujú jedna radosť. Chváľme ich za to a vytvorme im doma priestor pre vystavovanie prvých umeleckých začiatkov.
Neobmedzujme dieťa a nepodsúvajme mu do kresby svoju vidinu obrazu. Iba tak vytvoríme z dieťaťa silnú, tvorivú osobnosť, ktorá dokáže prejaviť svoj vlastný názor a nielen zobraziť a prejaviť názor niekoho iného.
Výtvarná tvorba, ale nielen tá, je o jedinečnosti človeka, o jeho individualite a o schopnosti vyjadriť svoj vlastný, osobitý pohľad na okolitý svet. Kópie vedia vytvárať mnohí , no vytvoriť originál je schopný veru iba málokto. Vážme si a oceňujme túto jedinečnú schopnosť.